• Odwiedziny: 320525

Tel: (29) 751-84-99

E-mail: gimnazjum-jednorozec@wp.pl

Licealiści w Brukseli

Ogromnym sukcesem zakończył się udział uczniów naszego Liceum w Konkursie Wiedzy o Parlamencie Europejskim. Organizatorem było tu Biuro Poselskie Posła Parlamentu Europejskiego Julii Pitery. Konkurs został skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych z powiatu makowskiego i przasnyskiego. Naszą szkołę reprezentowali:  Orłowski Kacper, Rogowska Weronika, Piotrak Karolina, Piotrak Anna, i Skała Rafał - uczniowie I LO, Krystian Kuciński, Rocławska Klaudia, Parciak Anna - uczniowie III LO oraz Piotrak Mariusz, Opalach Magdalena – uczniowie II LO. Konkurs miał formę pisemną i składał się z części testowej (20 pytań jednokrotnego wyboru) oraz z części pisemnej (3 pytania otwarte odpowiedź w jednym z oficjalnych języków UE z wyjątkiem języka polskiego). Czas na rozwiązanie wynosił 60 minut. Test obejmował zagadnienia z historii i kompetencji Parlamentu Europejskiego oraz jego struktury, składu i zasad funkcjonowania. Nauczycielem odpowiedzialnym za przygotowanie uczniów do konkursu była Bożena Przetak.

Zwycięzcami konkursu na szczeblu  szkolnym i w województwie zostali:
I miejsce - Weronika Rogowska uczennica klasy I LO w Jednorożcu
II miejsce – Kacper Orłowski uczeń kl. I LO w Jednorożcu
III miejsce –Magdalena Opalach kl.II, Karolina Piotrak – uczennica kl. I LO w Jednorożcu

Nagrodą dla zwycięzców był udział w wyjeździe studyjnym  - czterodniowej wycieczce Antwerpia-Bruksela. Do grupy nagrodzonych dołączył również  Krystian Kuciński uczeń kl. III LO - VI miejsce w konkursie.

21 kwietnia wraz z opiekunami grupy – Bożeną Przetak i Edytą Walędziak wyruszyliśmy do Warszawy. Następnie ok. godz. 9.00 udaliśmy się w stronę Brukseli. Przed nami do pokonania było 1300 km, dlatego pierwszą noc spędziliśmy koło Hanoweru, w hotelu „Gross Klus”. Następnego dnia  udaliśmy się do  Antwerpii. To drugi po Rotterdamie w Europie port morski.  Zwiedzanie rozpoczęliśmy  od Grote Markt, gdzie znajdują się wszystkie zabytkowe obiekty miasta. Ogromne wrażenie wywarł na nas osiemsetletni, stojący na brzegach Skaldy - zamek Steen. Spacerując po rynku, podziwialiśmy tradycyjne kamieniczki z wysokimi dachami, ratusz Studhius - uznawany za najważniejszy zabytek renesansowy nie tylko w Belgii, ale i w całych Niderlandach. Swoje kroki skierowaliśmy do Katedry Najświętszej Marii Panny, jednej z najwyższych budowli sakralnych na świecie. Ponadto odwiedziliśmy muzeum czekolady oraz dzielnice diamentów, gdyż Antwerpia to światowe centrum diamentów ozdobnych. Na odpoczynek udaliśmy się do hotelu Leonardo położonego obok dworca kolejowego, uznawanego za jeden z najładniejszych dworców w Europie.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Brukseli. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Parlamentu Europejskiego, gdzie zostaliśmy przywitani przez posłankę Julią Piterę, która zapoznała młodzież ze specyfiką swojej pracy. Jednocześnie chętnie opowiedziała o działalności Parlamentu Europejskiego i udzielała odpowiedzi na zadawane przez młodzież pytania. Pełni wrażeń zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia  i udaliśmy się do stołówki Parlamentu. Spotkanie zakończyło się wręczeniem każdemu z uczestników wycieczki, symbolicznej kwoty z przeznaczeniem na posiłek. Kolejnym punktem naszej wyprawy było zwiedzanie miasta. Udaliśmy się na Rynek Główny „Grand Plac”  -  jeden  z najpiękniejszych rynków w Europie.

Następnie udaliśmy się do Katedry św. Michała i św. Guduli. Ta ogromna świątynia, zachwyciła nas  swoim pięknem. Zwiedziliśmy również Królewskie Muzeum Wojska, w którym odnaleźliśmy ślady polskiej historii - gablotę poświęconą powstańcom listopadowym 1830 roku. Zwiedzanie Brukseli zakończyliśmy obejrzeniem symbolu miasta - Manneken, to wykonana z brązu figurka chłopca. Pełni wrażeń swoje kroki skierowaliśmy do autokaru, który miał nas zabrać w drogę powrotną do domu.

Wyjazd ten umożliwił nam poznanie instytucji PE, największych zabytków, które dotąd oglądaliśmy tylko na zdjęciach. Dziękujemy za tę szansę Julii Piterze.

Laureatom konkursu gratulujemy. Zachęcamy młodzież do brania udziału w konkursach, bo jak widać wiedza ma swój realny wymiar i przynosi wiele wrażeń, które na długo pozostaną w naszej pamięci.